Een hoop zieke kinderen & gezellige avonden - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Else - WaarBenJij.nu Een hoop zieke kinderen & gezellige avonden - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Else - WaarBenJij.nu

Een hoop zieke kinderen & gezellige avonden

Door: Else

Blijf op de hoogte en volg Else

21 Maart 2015 | Malawi, Nkhoma

Dit verslag heb ik al dagen geleden geschreven, maar het internet werkte niet mee en ik was zelf een beetje ziekjes. Ben weer aan de beter hand :) Mijn adres is inmiddels ook bekend;
Nkhoma Guesthouse
PO Box 45 Nkhoma
Malawi

Geniet van het verslag!

Deze week heb ik stage gelopen op de kinderafdeling. Nog steeds is het ziekenhuis onwijs indrukwekkend en vind ik het lastig om er woorden aan te geven. Voordat ik dat ga proberen, zal ik kort vertellen wat ik vorige weekend gedaan heb.

Op de zaterdag gingen we zoals gebruikelijk naar de markt. Het is heel anders dan een supermarkt en lastig uit te leggen. Het is makkelijk want we hoeven niet echt keuzes te maken. We kopen zoveel verschillende mogelijke groentesoorten: tomaten, uien, komkommer, snijbonen, aardappels, pompoenen en super kleine groene paprika’s. Het voelt nog steeds bizar om met zoveel groenten thuis te komen wetende dat de meeste geen geld hebben voor (gezond) eten.
Op zondag hebben we de berg beklommen: the Nkhoma mountain. Dit deden we samen met onze Duits buurman. We zijn helemaal op de top geklommen; het laatste stuk was echt handen en voeten werk aangezien we het verkeerde pad genomen hadden.. Het uitzicht was adembenemend, zie de foto’s!

Afgelopen week op de kinderafdeling was heel wisselend. Maandag was een chaotische dag met een verdrietig einde. Alle verpleegkundige en studenten liepen door elkaar heen en iedereen deed in mijn ogen maar wat. In het ziekenhuis wordt er taakgericht gewerkt en niet persoonsgericht. Dit houdt in dat iemand alle pillen deelt, iemand anders de vitale gegevens verzamelt enz. In Nederland worden de patiënten ingedeeld per verpleegkundige. Dus je zou dan van bijvoorbeeld vier patiënten de pillen delen, de vitale gegevens verzamelen enz. Gedurende de ochtend ben ik bij een klein patiëntje gebleven die erg ziek was vanwege een longontsteking. Helaas overleed hij. Het was apart om te zien hoe de moeder van het jongentje ermee om ging. Ze leek soms erg afwezig en het al geaccepteerd te hebben. Helaas kon ik moeilijk contact krijgen met de moeder, omdat ze geen Engels sprak. Vaak komt moeder, oma en vader mee naar het ziekenhuis en zij slapen dan op de grond. Ze maken eten onder het bed, dus je moet altijd goed uitkijken waar je loopt. Anders sta je per ongelijk op slapende oma.
Afgelopen week waren er een hele hoop zieke kinderen. Je ziet met name malaria en meningitis. Het is ongelofelijk hoe ziek kinderen hiervan zijn: epileptische aanvallen, psychotische aanvallen, bewusteloos enz. Het is dan extra bijzonder om te zien dat kinderen echt beter worden en een paar dagen later lopend het ziekenhuis weer kunnen verlaten! Sinds een jaar of drie/vier worden de muren van huizen gesprayd tegen muggen. Dit is ook gebeurd in ons guesthouse en ik moet zeggen dat ik nog maar weinig muggen gezien heb. Ze doen dit in Nkhoma en in de dorpen erom heen. Het jaar voordat ze begonnen met sprayen waren er in de maand januari 1200 kinderen opgenomen met malaria. In dat jaar daarna in dezelfde maand waren het er nog maar 300. Deze methode is onwijs effectief! Klamboes worden vaak gesponsord door bedrijven, maar mensen willen er niet onder slapen; ze gebruiken het als kussen of als deken.

Afgelopen week hebben we in de avonden leuke dingen gedaan. Op dinsdagen hebben we een Bijbelstudie bezocht met allemaal blanken. Deze Bijbelstudie is alleen voor vrouwen. Dezelfde avond had onze Duits buurman chili con carne gemaakt: hij kan onwijs goed koken! Dus dat was genieten!
Op donderdag hebben we genoten van een traditionele maaltijd: Nsima met kip en groenten. Nsima is maïsmeel dat gekookt is met heet water. Het wordt een soort van rijst. Mensen hier eten met hun handen, maar dit was voor mij nog een beetje te hoog gegrepen. Op vrijdag hadden we het gebruikelijke filmavondje. Er was toen een Afrikaanse jongentje van 8 maanden die bijna bij op schoot in slaap viel. Al met al waren het gezellig avonden.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met iedereen in Nederland! Het is leuk om berichtje te krijgen en te lezen.

  • 22 Maart 2015 - 14:43

    Gerdien:

    Hoi Else,

    Hoop dat je snel weer helemaal opgeknapt bent! Wij hebben vandaag gecollecteerd voor Nkhoma Hospital, hoe mooi en toevallig is dat!? Iemand uit onze gemeente heeft een connectie met het zkh, het is (mede) door een zus van ons gemeentelid tot stand gekomen. Het echtpaar (waarvan de vrouw dus de zus van onze 'broeder' is), komt tweede week van april ook naar Malawi, ben benieuwd of je contact zult hebben, je hebt in ieder geval iets te melden ;-). Ze heten van Tilburg of Tilborg...
    Goeie tijd weer verder!
    Groetjes x

  • 25 Maart 2015 - 21:09

    Guido:

    gaaf om te lezen Else, apart om een andere werkwijze te zien in het ziekenhuis daar... Je maakt heftige dingen mee. Stoer dat je die hele berg op geklommen bent! mooie foto's. Een Bijbelstudie met alleen maar blanken, in Afrika?? maf....:-) Groet&veel zegen! Guido

  • 02 April 2015 - 11:33

    Rhonda:

    Mooi om je verhaal te lezen! En herkenbaar :)
    Hoop dat je snel weer opgeknapt bent en blijf lekker genieten!
    Groetjes :)

  • 04 April 2015 - 14:27

    Manon:

    Hey Else!

    Echt heel leuk om je verhalen te lezen! Volgens mij maak je echt veel mee, wel bizar om te horen hoe het daar allemaal zo anders gaat.
    Heel veel plezier & succes nog!! :D
    Liefs Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Else

Op 23 februari ben ik voor vier maanden naar Afrika vertrokken. Ik ga hier drie maanden stage lopen in Malawi, in het Nkhoma Mission Hospitaal. Via deze blog wil ik iedereen op de hoogte houden van wat ik hier mee maak. Hopelijk kunnen jullie genieten van de blogs :)

Actief sinds 27 Feb. 2015
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 4883

Voorgaande reizen:

27 Februari 2015 - 31 December 2015

Stage in Malawi

Landen bezocht: