Welcome to the warm heart of Africa! - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Else - WaarBenJij.nu Welcome to the warm heart of Africa! - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Else - WaarBenJij.nu

Welcome to the warm heart of Africa!

Blijf op de hoogte en volg Else

28 Februari 2015 | Malawi, Nkhoma

Afgelopen dinsdag ben ik helemaal veilig in Malawi geland. We werden opgehad door een staflid van IFES Malawi. Hij reed ons (mijn klasgenoot en ik) meteen naar een nursing school om te praten met studenten. Helaas waren ze bezig in het ziekenhuis. Daarna hebben we heel Lilongwe, hoofdstad van Malawi, doorgereest op zoek naar eten en simkaarten. Dit was een hele ervaring. Vooral de groenten markt zullen we niet snel vergeten: We werden letterlijk omgeven door minimaal 10 jongens/mannen die ons dingen wilde verkopen. Gelukkig waren we niet helemaal alleen. :) S avonds konden we slapen in conferentiecentrum. Meteen kwamen we er achter dat dit echt anders is dan Nederland: het stroom viel een aantal keer uit..
De volgende ochtend bracht dezelfde man ons naar Nkhoma. Super blij dat hij dit wilde doen en dat we nog even niet met het openbaar vervoer hoefden :) We waren erg blij dat de gehele weg geasfalteerd was. Dus dat viel mee.
Het landschap is prachtig: heuvelachtig met ve groen gras en hier en daar een boompje. Mensen lopen en fietsen langs de weg. Ja er zijn meer fietsen dan auto's. Hadden we niet gedacht. Alleen mannen fietsen trouwens ;)

Heerlijk rustig aangedaan en vakantie gevierd de rest van de dag. Het was kouder dan we gedacht hadden. (Korte broek kan prima overdag) Het blijkt dat Nkhoma een paar graden kouder is dan de rest van Malawi. Zitten misschien op een berg ofzo ;) We verblijven de komende drie maanden in een guesthouse. Het is hier een komen en gaan van internationale gasten, met name studenten. Dus heel erg gezellig :)

De andere dagen hebben we rustig vakantie gevierd. Ja, vakantie, zo voelt het zeker hier. :) We hebben de berg beklommen (halverwege gekomen) op donderdag. Onderweg kwamen we huizen tegen. Het waren hutjes van bakstenen, met een dak van riet. Het opvallende is dat ze allemaal rond waren en van ongeveer 1,5 meter doorsnede. We maakten al grappen over het feit dat we er liggen niet eens in zouden passen :P
Op vrijdag hebben we boodschappen gedaan in de hoofdstad. Dit betekent dat je in minibusjes gaat. Het kost enkele reis ongeveer anderhalve euro. Dat valt wel meer voor de 1,5 tot 3 uur die je erin zit ;) Benzine is hier trouwens vergelijkbaar met Nederland. Deze busjes zien er uit alsof ze bij ons van de sloop komen. Ik reed altijd met de trein van Amersfoort naar Zwolle langs de sloop en daar lijken ze echt op. Ook is er ook een regel voor minibusjes: ze zitten nooit vol. De busjes waar wij in zaten hadden 5 rijen en dan zaten en stonden er gerust mensen. Onderweg wordt er vaak gestopt en gaan ze ook pas weer verder als de busjes redelijk vol zitten.. Best frustrerend. Dan wordt en natuurlijk van alles aan je verkocht; maiskolven, zakjes drinken en bananen.
Onderweg kun je weinig anders dan genieten van je rit en dat heb ik ook gedaan :) De wind door je haren en de warmte. Mensen kijken: alle vrouwen dragen hier chigenji's. Dit zijn doeken die ze overal voor gebruiken.

Inmiddels is het zaterdag en zijn we vandaag naar de markt in Nkhoma geweest. Nkhoma daar woon ik dus en ga ik ook vanaf maandag beginnen met mijn stage in het ziekenhuis. Ik krijg er steeds meer zin in en ben heel benieuwd wat ik allemaal ga tegen komen. Vandaag ook met de hand onze kleren gewassen. Het gaat vast wel wennen. :) Op de markt ook mijn eerste chigenji's gekocht. Aangezien het dorp waar wij zitten erg conversatie is, moet je hier als vrouw rokken over de knie dragen. En die had ik natuurlijk niet. Dus met mijn nieuw aanwinst, kan ik hier goed over de markt lopen :)

Mensen zijn erg vriendelijk. Willen allemaal een praatje maken en leren je ook spontaan Chichewa (de taal van hier). Ik kan al groeten en vragen hoe het gaat: Muli bwangi?

Ik ben heel nieuwsgierig hoe iedereen zich vermaakt in Nederland. Dus laat gerust wat van je horen. Internet is hier vrij onbetrouwbaar, maar appen check ik sowieso 1 keer per dag :) Mijn Nederlandse nummer is nog steeds bereikbaar ;)

  • 28 Februari 2015 - 16:03

    Marjon:

    Leuk dit te lezen. Goede tijd xx

  • 28 Februari 2015 - 16:17

    Jantina:

    Wat leuk om wat van je belevenissen te lezen Else! :) Heel veel plezier en succes de komende weken! Ben benieuwd hoe het in het ziekenhuis gaat worden! ;)

  • 28 Februari 2015 - 17:58

    Melissa Hagenbeuk :

    Super leuk Else! Geniet ervan X

  • 28 Februari 2015 - 21:16

    Jorijn:

    Leuk om te lezen hoe het nu gaat! Veel plezier en ik ben benieuwd naar wat je allemaal gaat beleven! Liefs!

  • 01 Maart 2015 - 12:39

    Oma En Opa Den Hertog:

    Wat fijn dat je ons een reisverslag hebt gestuurd.We hebben met veel belangstelling gekeken
    en wensen je voor alles veel sterkte.Ook met de collega"s in de komende week.Kijken uit naar het vervolg

    heel veel groetjes van ons

  • 04 Maart 2015 - 11:40

    Luuk Den Hertog:

    Fijn om te horen dat het goed met je gaat.
    Veel plezier veder, en neem het na al te serieus :)
    xxxxxxxxx
    je GROTE broertje

  • 14 Maart 2015 - 17:23

    Nelleke:

    Dag Else,

    mooie tijd toegewenst in Malawi!

  • 25 Maart 2015 - 21:00

    Guido:

    Hoi Else, tof om te lezen!

  • 28 Maart 2015 - 16:27

    JUDITH:

    Leuk verslag.
    Grtjs ook van oom Henk

    Judith

  • 28 Maart 2015 - 16:49

    JUDITH:

    Leuk verslag.
    Grtjs ook van oom Henk

    Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Else

Op 23 februari ben ik voor vier maanden naar Afrika vertrokken. Ik ga hier drie maanden stage lopen in Malawi, in het Nkhoma Mission Hospitaal. Via deze blog wil ik iedereen op de hoogte houden van wat ik hier mee maak. Hopelijk kunnen jullie genieten van de blogs :)

Actief sinds 27 Feb. 2015
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 4881

Voorgaande reizen:

27 Februari 2015 - 31 December 2015

Stage in Malawi

Landen bezocht: